silnik typu V

pompa paliwa vw golf IV
Silnik widlasty (silnik typu V) ? silnik t┼éokowy wielocylindrowy rz─Ödowy, w kt├│rym cylindry umieszczone s─ů w dw├│ch rz─Ödach usytuowanych wzgl─Ödem siebie pod pewnym k─ůtem np.
90┬░.

Oba rz─Ödy cylindr├│w nap─Ödzaj─ů jeden wsp├│lny wa┼é korbowy.

Specyficzn─ů odmian─ů jest p┼éaski silnik V - rozwarcie mi─Ödzy rz─Ödami cylindr├│w wynosi 180┬░, nie myli─ç z bokserem. Spotyka si─Ö nast─Öpuj─ůce silniki widlaste: V2 ? stosowane do nap─Ödu motocykli, np.

Harley-Davidson, Moto Guzzi, Yamaha Virago, Yamaha V-Star V4 ? pionierem w produkcji tego typu silnik├│w jest Lancia.

Pojawiły się one w latach 20' XX wieku.

Stosowali je te┼╝ inni producenci samochod├│w m.in.

V4 produkowane w kolońskiej fabryce Ford, stosowane w samochodach Ford Granada, Ford Taunus.

Konstrukcja Forda zastosowana została również w Saabie 95. Silnik znalazł również zastosowanie w samochodach młodszych - Pontiac 1.8.

Obecnie konstrukcja stosowana do nap─Ödu motocykli np.

Honda VFRpotrzebny przypis V5 ? najbardziej nietypowy z silników o układzie V.
Konstrukcja Volkswagena. Powstał jako rozwinięcie koncepcji silnika VR6.

Jednostka V5 montowana była w Volkswagenach Passat/Golf/Bora/Jetta, a także w Seacie Toledo (typu 1M) z roku 1999. V6 ? zaprezentowany po raz pierwszy w 1950 roku przez producenta samochodów Lancia.

Najpopularniejsza konstrukcja sze┼Ťciocylindrowych silnik├│w do nap─Ödu samochod├│w osobowych.

Znajduje zastosowanie w wielu pojazdach - stosowane przez konstruktor├│w znakomitej wi─Ökszo┼Ťci modeli.
Warto wymieni─ç r├│wnie┼╝ konstrukcje VR6 - silnik Volkswagena o niewielkim k─ůcie rozwidleniapotrzebny przypis. V8 ? np. w Audi V8 3.6, 4.2 BMW 3.0 do 4.9, silniki Mercedesa, Ferrari, Maserati oraz silniki bolid├│w F1. Konstrukcja bardzo cz─Östo stosowana jako jednostka nap─Ödowa samochod├│w ameryka┼äskich, W8 ? silnik podw├│jnie widlasty, zbudowany z dw├│ch po┼é─ůczonych jednostek V4.
Montowany był w samochodzie Volkswagen Passat W8. V10 ? np.
Audi, Lamborghini, Dodge Viper, Volkswagen Touareg, Volkswagen Phaeton (diesel), BMW M5 i M6 oraz do 2005 roku silniki bolid├│w F1. V12 ? np.
Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz, W12 ? silnik podw├│jnie widlasty, zbudowany z trzech rz─Öd├│w po 4 cylindry ka┼╝dy.
Koncern VW produkuje silniki W12 w innej konfiguracji (oznaczane czasem WR12), zbudowane z czterech rz─Öd├│w (dw├│ch po┼é─ůczonych jednostek V6) po 3 cylindry ka┼╝dy V16 ? uk┼éad stosowany w du┼╝ych silnikach kolejowych i okr─Ötowych oraz do cel├│w energetyki.

Stosowany r├│wnie┼╝ do nap─Ödu samochod├│w osobowych marki Cadillac przed II wojn─ů ┼Ťwiatow─ů W16 ? silnik podw├│jnie widlasty, w samochodach koncernu VW zbudowany z czterech rz─Öd├│w (dw├│ch po┼é─ůczonych jednostek V8) po 4 cylindry ka┼╝dy.

Znany z samochodu Bugatti Veyron. V18 ? układ stosowany w dużych silnikach kolejowych i okrętowych oraz do celów energetyki. W18 ? silnik podwójnie widlasty, próbował zastosować go VW w samochodach Bugatti i na jego podstawie VW stworzył silnik W16.

Bardzo nietypowy, posiadał 3 rzędy po 6 cylindrów. V20 ? układ stosowany w silnikach okrętowych oraz do celów energetyki. V24 ? układ stosowany w silnikach okrętowych oraz do celów energetyki. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_widlasty

V2

V2 ? oznaczenie silnika widlastego sk┼éadaj─ůcego si─Ö z dw├│ch cylindr├│w. Silnik tego typu sta┼é si─Ö nieod┼é─ůcznym symbolem marki motocykli Harley-Davidson.
Inne firmy (g┼é├│wnie japo┼äskie) spopularyzowa┼éy ten typ silnika w motocyklach, kt├│re s─ů ta┼äsze i bardziej dopracowane pod wzgl─Ödem technologicznym ni┼╝ konstrukcje ameryka┼äskie. W Polsce produkowano motocykle z silnikami tego typu: CWS M 55 1929 i Sok├│┼é 1000 M111 1936.┼╣r├│d┼éo: https://pl.wikipedia.org/wiki/V2_(silnik)

Jakie bie┼╝niki w oponach?

pompa paliwa vw golf IV
Podzia┼é ze wzgl─Ödu na kszta┼ét bie┼╝nika Kolcowa opona rowerowa slicki ? opony ca┼ékowicie g┼éadkie lub z bardzo delikatn─ů rze┼║b─ů bie┼╝nika.
Spo┼Ťr├│d wszystkich typ├│w opon maj─ů najmniejsze opory toczenia.

Stosowane g┼é├│wnie w wy┼Ťcigach samochodowych i motocyklowych, w kolarstwie torowym i szosowym na suche, g┼éadkie nawierzchnie.

Tego typu opony samochodowe i motocyklowe zawodz─ů na nawierzchniach mokrych, gdy┼╝ nie odprowadzaj─ů wody spod opony, co mo┼╝e prowadzi─ç do aquaplanacji (hydroplaningu).

Natomiast opony rowerowe, ze wzgl─Ödu na ich ma┼é─ů powierzchni─Ö styku z pod┼éo┼╝em oraz du┼╝o wi─Ökszy nacisk i relatywnie ma┼ée pr─Ödko┼Ťci, nie ulegaj─ů zjawisku aquaplanacji, mog─ů wi─Öc by─ç stosowane tak┼╝e na mokrych nawierzchniach. rowkowe ? opony z uk┼éadem p┼éytkich rowk├│w, kt├│re nie zmieniaj─ů zbyt mocno opor├│w toczenia, zapewniaj─ů lepsz─ů przyczepno┼Ť─ç ko┼éa ni┼╝ opony typu slick i u┼éatwiaj─ů odprowadzanie wody z powierzchni opony.

Znane s─ů modele z rowkami r├│wnoleg┼éymi do kierunku jazdy i sko┼Ťnymi.

Rowki sko┼Ťne lepiej odprowadzaj─ů wod─Ö, ale maj─ů te┼╝ nieco wi─Öksze opory toczenia ni┼╝ r├│wnoleg┼ée. Opony rowkowe s─ů powszechnie stosowane w kolarstwie szosowym, w rowerach miejskich i og├│lnego u┼╝ytku. klockowe ? opony z wydatnym bie┼╝nikiem przypominaj─ůcym nieco vibram.
S─ů powszechnie stosowane w rowerach g├│rskich i samochodach terenowych.
Jest ich bardzo wiele odmian: od tzw.
semi-slick├│w ? maj─ůcych w miar─Ö g┼éadk─ů powierzchni─Ö czo┼éow─ů i du┼╝e klocki na brzegach, co jest rodzajem kompromisu mi─Ödzy oporami toczenia i przyczepno┼Ťci─ů przy je┼║dzie w terenie o zmiennym rodzaju pod┼éo┼╝a, po opony b┼éotno-piaskowe ? maj─ůce bardzo wydatne i do┼Ť─ç rzadko rozmieszczone klocki, kt├│rych zadaniem jest "wgryzanie si─Ö" w grz─ůskie i mokre pod┼éo┼╝e, i kt├│re charakteryzuj─ů si─Ö bardzo du┼╝ymi oporami toczenia na bardziej twardych pod┼éo┼╝ach.

W rowerach przy tym rodzaju opon cz─Östo stosuje si─Ö inny bie┼╝nik w oponie na ko┼éo przednie i tylne. Kolcowa opona rowerowa domowej produkcji. kolcowe ? opony z metalowymi kolcami, kt├│re s┼éu┼╝─ů do jazdy po ┼Ťniegu i lodzie.

W rowerach g├│rskich s─ů one te┼╝ do┼Ť─ç cz─Östo stosowane do zjazdu r├│wnie┼╝ w sezonie letnim.

Rowerzy┼Ťci majsterkowicze robi─ů je sami z odpowiednio dobranych blachowkr─Öt├│w i starych lub specjalnie kupionych opon. deszczowe ? opony ze specjalnie dobranym wzorem bie┼╝nika zapewniaj─ůcym bardzo wydajne odprowadzanie wody spod ko┼éa i zabezpieczaj─ůcym przed po┼Ťlizgiem. b┼éotno-┼Ťniegowe ? opony wykonane zazwyczaj z bardziej mi─Ökkich gatunk├│w gumy, zaopatrzone w specjalnie wyprofilowany bie┼╝nik zapewniaj─ůcy dobr─ů przyczepno┼Ť─ç na ┼Ťniegu i b┼éocie po┼Ťniegowym. nordyckie - opony przystosowane do jazdy w bardzo zimnych warunkach (w Polsce u┼╝ywa si─Ö te┼╝ nazwy opony lodowe).

Najbardziej popularne s─ů w Rosji i pa┼ästwach skandynawskich.

W stosunku do opon zimowych bie┼╝nik posiada budow─Ö kierunkow─ů oraz wi─Öcej lameli, kt├│re s─ů g─Ö┼Ťciej umiejscowione.

To pozwala na lepsz─ů trakcj─Ö na lodzie i ┼Ťniegu. ┼╣r├│d┼éo: http://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna.

Widok do druku:

pompa paliwa vw golf IV